Meritxell i Carlemany per a vianants
Ja fa temps que crec que l’eix comercial format
per l’avinguda Meritxell i Carlemany haurien de ser per a ús de vianants, de
fet ho manifesto sovint, parlant amb gent i amics, i també expressant-ho a les
xarxes socials.
Per tal d’enfortir el meu discurs i conèixer tots
els “pros i contres” dels carrers per vianants, des de ja fa temps, que m’informo i m’il·lustro dels avantatges i els
inconvenients que representa aquesta transformació.
Observo altres ciutats o viles properes, que van
apostar al seu dia pel model de carrers per a vianants en els seus eixos
comercials, i intueixo les avantatges que tenen o han tingut.
Sempre que viatjo a qualsevol ciutat procuro
passejar-me pels seus carrers de vianants, quin plaer passejar pel Portal de
l’Àngel a Barcelona, quin bullici per la calle Preciados a Madrid, i la identitat
del Barri de la Boca
a Buenos Aires. Podria estar dient noms tota la nit... (com deia la cançó), de
ben segur que a tots us ve a la memòria un carrer per vianants d’algun lloc.
La primera conclusió que en trec és que, en moltes ciutats no només es potencien els
carrers per a vianants ja existents, sinó que, se’n creen i transformen de nous
com a reclam i com acció activadora de la econòmica i del comerç d’aquella zona. A Andorra, un altre cop ja fem tard!!!
De fet em sembla que Andorra la Vella i Escaldes, deuen ser
de les poques ciutats o viles “comercials” que no disposen d’una zona per a
vianants, (llevat dels nuclis antics i per que no els hi queda altra opció),
pel que sé de bona font, es que pel que fa a l’avinguda Carlemany des del
carrer de la Unió
fins al C. de la
Constitució, és tècnicament possible, a l’AV Meritxell és més
difícil però no impossible.
La segona conclusió que en trec i aquesta és
indiscutible i de “pes” , és que els carrers per vianants permeten reduir la
contaminació ambiental i acústica considerablement, a banda de facilitar el
moviment dels vianants.
Com usuari freqüent d’aquestes dues avingudes, (de
fet jo hi he viscut molts anys a les dues) puc dir que, al passejar amb la
canalla o anar a comprar qualsevol cap de setmana o festiu, experimento una sensació de pànic i
nerviosisme que de vegades em fa avorrir el “baixar” a Andorra, estic
contínuament llençant advertiments als meus nens:
-
“
vigileu no us xafi un cotxe ”
-
“
Pareu al semàfor ”
-
“
vigila les bosses dels senyors”
-
“
deixeu passar el cotxet del bebe”
-
“
perdó per l’empenta ”
-
“
no s’estacioni aquí, que no ho veu que no deixa passar?”
Contràriament al que sento els dies puntuals que
es tanca a la circulació rodada, com ara la cavalcada de reis, o aquells dies
que és va tancar un tram de l’AV Meritxell, en els que passejar-hi em transmet,
calma, seguretat i la sensació d’estar en un altre país i fins i tot en un parc
temàtic de les compres.
M’omple de tranquil·litat i perquè no dir-ho, d’alegria.
Una tercera conclusió i a la vegada opinió que
manifesten els “experts” en relació als carrers per vianants, és el reclam que
exerceixen sobre la gent, i com sabeu, on hi ha gent hi ha negoci, i aquest fet
produeix que les marques i franquícies “de torn” si estableixin.
I els comerciants?
Que hi diuen?
Tinc entès que no hi estan massa a
favor... pel que he pogut llegir, aquest posicionament per part dels comerciants
és repeteix a tots aquells llocs on s’ha volgut fer l’acció de “peatonalitzar” un carrer o avinguda, i
que amb el pas del temps, la gran part d’ells ha acabat reconeixent l’èxit de
la metamorfosi dels carrers.
El resultat de l’enquesta plantejada del 7 al 13
d’agost pel Diari d’Andorra, i resposta amb
582 vots referent a si les avingudes Meritxell i Carlemany s’haurien de
fer per a vianants, és força indicatiu del que la majoria de gent enquestada vol, un 58% manifesten que
SI, ha de ser per vianants.
Així doncs, només cal demanar als governants
parroquials i nacionals que siguin
valents, que mostrin la mateixa determinació en aquest projecte que la
que mostren estan a favor o en contra del heliport del Patapou. Que no facin
massa tard en engegar-ho, i sinó hi creuen com a mínim, fer-ho en dies
puntuals, en temporada alta o en franges horàries de molta afluència.
Per cert estic pensant la possibilitat de col·locar
un rètol gegant a la façana de casa la meva padrina de l’AV Meritxell, que hi digui :
Absolutament d'acord, és un plaer passejar sense haver d'esquivar obstacles i empassar fums. Fa que encara t'hi paris més a mirar aparadors, no entenc per què el comerç no ho veu bé...
ResponEliminaBon escrit, Jordi!
Jo sóc fill de Reus, però ja fa un grapat d'anys que no hi visc.
ResponEliminaPel que hi vaig poder veure i viure, hi va haver un abans i un després dels carrers peatonals. Sempre a millor, és clar.
Un dels últims carrers a transformar-se va ser el Carrer Llobera, allí van començar a tancar-lo alguns dissabtes, i van ser els propis comerciants que van demanar que fos un tancament definitiu.
Jo ara fa una quants anys que no m'hi passejo per les vostres avingudes andorranes, però aquesta sensació de pànic que dius, també l'he tingut, i això que llavors jo no tenia canalla.
Endavant, que al final ho aconseguiràs!